Navigácia
Obsah
Materská škola, Hronská 104/15 , Heľpa
Školský vzdelávací program
HEĽPIANSKE DETI S BRONDÍKOM SPOZNÁVAJÚ SVET
(výňatok zo ŠkVP - MŠ Heľpa)
VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Poslaním materskej školy Heľpa je poskytnúť deťom predprimárne vzdelávanie. Premyslenou organizáciou plánovaných činností, zabezpečiť všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa v súlade s jeho individuálnymi potrebami. Pre deti vytvárať tvorivé prostredie v ktorom sa bude učiť, cítiť dobre a bezpečne. Vytvárať príležitosti pre spoluprácu medzi rodinou, školou a komunitou.
Vízia Materskej školy Heľpa
"Škola, ktorá pomáha otvárať deťom bránu do sveta"
Vízia materskej školy bola zadefinovaná, prijatá a zdieľaná všetkými zamestnancami. Je pomenovaním stavu, ktorý chceme v budúcnosti dosiahnuť. Podporovať nadanie, osobnosť a záujmy každého dieťaťa.
Hodnoty materskej školy Heľpa
Na základe Dotazníka hodnotovej štruktúry školy zamestnanci spoločne prediskutovali interpretáciu jednotlivých hodnôt, zrozumiteľne identifikoali to, čo je v škole vnímané ako cenné.
Spoločne sa zhodli na týchto hodnotách:
- vzájomné porozumenie,
- spolupráca,
- vzájomná dôvera,
- orientácia na zmenu,
- orientácia na výsledky.
Vlastné ciele materskej školy sú vypracované na základe diskusií, hodnotení a podmienok materskej školy.
Vlastné ciele materskej školy :
- deti budú zachovávať a vytvárať si kladný vzťah k vytvoreným hodnotám k miestnym zvykom a tradíciám,
- deti budú objavovať svoj talent, rozvíjať a podporovať svoju jedinečnosť,
- deti budú chápať vzťahy v prírode, dôležitosť prírody pre zdravie človeka a aktívnym pričinením uskutočňovať pozitívne ochranárske zmeny vo svojom okolí,
- deti budú považovať šport, prirodzenú pohybovú aktivitu a zdravé stravovanie za súčasť svojho životného štýlu,
- deti budú vedieť aktívne žiť a spolupracovať navzájom, učiť sa jeden od druhého,
- deti budú vedieť využívať každodenné činnosti na akceptáciu multikultúrnych a iných odlišností,
- deti budú vedieť efektívne a samostatne využívať zdroje - pomôcky, materiály, učebnice, IKT.
Rozvojové ciele materskej školy:
- na konci predprimárneho vzdelávania budú deti vedieť prezentovať projekt Spoznaj svoj región na základe vekových osobitosti detí,
- na konci predprimárneho vzdelávania budú deti vedieť pracovať s detskou pojmovou mapou Horehronia,
- na konci predprimárneho vzdelávania budú šesťročné deti vedieť prezentovať projekt Prvej pomoci,
- na konci predprimárneho vzdelávania budú deti vedieť dramatizovať príbeh.
VLASTNÉ ZAMERANIE ŠKOLY
Materská škola je umiestnená v areáli s dostatkom zelene. Výchovno – vzdelávací proces prebieha v troch triedach. Poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť deťom vo veku od troch do šiestich rokov, deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou, deťom s dodatočne odloženou povinnou školskou dochádzkou.
Materská škola obohacuje výchovno – vzdelávací proces o prvky regionálnej výchovy.
Regionálna výchova v predprimárnom vzdelávaní je významným prostriedkom spoznávania regiónu s cieľom vytvárania si pozitívneho vzťahu k jeho prírodným a kultúrnym hodnotám.
Obec Heľpa, v ktorej sa naša materská škola nachádza je známa tým, že jej obyvatelia majú obdivuhodne vyvinutý vzťah ku kultúrnemu dedičstvu otcov. Tradičné kultúrne a umelecké hodnoty po predkoch sa v tejto obci nielen s úctou zachovávajú, ale tvorivým pričinením každej novej generácie sa stále zveľaďujú.
Ľudové tradície si našli svoje miesto v našej materskej škole. Preto aj našich najmenších vedieme k tomu, aby si vážili a zachovávali bohatstvo, ktoré nám zanechali predkovia.
Deti vedieme k láske a úcte k svojej rázovitej obci, v ktorej zachovávanie ľudových tradícií má svoje miesto a je známa nielen na Horehroní.
Pri organizovaní rôznych podujatí v obci aj naše deti prispievajú svojím programom – ľudovými piesňami, tancami a hrami.
Základom plnenia cieľov je prirodzené prostredie, prepojenie rodiny, materskej školy, základnej školy, obecného úradu, zážitkové učenie, citová výchova a ľudová tvorivosť vo všetkých činnostiach v materskej škole.
Východiskom plnenia cieľov sú ročné obdobia – JAR, LETO, JESEŇ, ZIMA, ľudové zvyky, tradície a sviatky roka.
Prvky regionálnej výchovy sa prelínajú všetkými vzdelávacími oblasťami. Majú veľký význam aj v mravnej a estetickej výchove a v rozvíjaní talentu vo všetkých druhoch umenia. Prvky regionálnej výchovy aplikujeme v edukačnom procese pomocou didaktických metód a organizačných foriem práce.
Zaraďovanie prvkov regionálnej výchovy prispieva k všestrannému rozvoju osobnosti dieťaťa v jeho troch základných štruktúrach : v oblasti afektívnej, kognitívnej a psychomotorickej.
Deti sa postupne zoznamujú so svojím bydliskom, jeho okolím, históriou obce, ľudovou kultúrou, spoznávaním tradičných ľudových remesiel, zoznamujú sa s ľudovou hudobnou kultúrou ( piesne, zvyky, regiónu ), vyčítanky, hádanky.
Názov nášho ŠkVP je „Heľpianske deti s Brondíkom spoznávajú svet“.
Postavu Brondíka sme si vytvorili na základe skutočnej osoby Jozefa Rusnáka – Brondu – miestneho ľudového rozprávkára, ktorý povyťahoval z pamäti všetky dávne príbehy a spisovateľ Jozef Cíger Hronský ich pozorne pospisoval v knihe Brondove rozprávky. Brondík cez rozprávky a príbehy deti prevedie všetkými vzdelávacími oblasťami a pomôže im splniť ciele našej materskej školy.
ŠkVP je zameraný aj na environmentálnu výchovu , ktorú aplikujeme v krásnej prírode a okolí materskej školy, pohyb a telesnú zdatnosť, na čo nám slúži multifunčné ihrisko, ktoré je súčasťou školského dvora.
Hlavným cieľom enviromentálnej výchovy je chrániť prírodu, zlepšiť životné prostredie v okolí. Hrou, zážitkovým učením nadobudnúť vedomosti, schopnosti a pripravenosť ekologicky myslieť a konať. Utvárať pozitívny vzťah k prírode na základe praktických skúsenosti, ktoré súvisia so starostlivosťou o rastliny a živočíchy. V záujme našej materskej školy je vychovať generáciu, ktorej záleží na krásnej zdravej prírode a životnom prostredí.
Školský vzdelávací program je zameraný aj na predčitateľskú gramotnosť, ktorú okrem vzdelávacích aktivít v materskej škole aplikujeme v spolupráci s rodinou – návšteva Brondíka v rodine, čítanie rozprávok, príbehov zdokumentovanie rozprávok do zošita s pridaním kresieb detí a rodičov a spoločné čítanie v materskej škole.
Spolupráca s rodinou aj využitím tematického zošita, kde rodičia a deti napíšu a nakreslia na danú tému, ktorú sme preberali cez týždeň, spoločné čítanie a diskusia v materskej škole.
TÉMY a PODTÉMY
Mesiac | Témy | Podtémy |
IX. | Olá, olá Brondík škôlkarov volá | Ja a moji kamaráti Ja a moja rodina Zahrajme sa spolu Cestou necestou do škôlky
|
X. | Jesenná slávnosť u Brondíka | Poklady jesene Jesenná slávnosť (Deň MŠ, Úcta k starším) Farebný svet Zdravý tanier Vnímame svet (zmysly)
|
XI. | Postaraj sa Brondiatko, aj o malé vtáčatko
| Cesta do hlbín lesa (zvieratá a huby) Letí šarkan letí (počasie) Neposlušný zúbok Moje telo Materiály a ich vlastnosti (regionálna výchova)
|
XII. | Brondíkov kúzelný zvonček
| Milý Mikuláš Vo vianočnej pekárni Vianoce sú keď sme spolu (tradície a zvyky)
|
I. | Brondíkov zimný sen | O dvanástich mesiačikoch (časové vzťahy) Vitaj zima Zimné radovánky – športy Dedinka, ty moja rodná
|
II. | Kde sa Brondík ukryl | Slovensko Hviezdička na oblohe (vesmír) Keď vyrastiem, čím budem? Fašiangy (regionálna výchova)
|
III. | S Brondíkom z rozprávky do rozprávky | Čo to moje očká vidia (Jar) Písmenkový svet (kniha) Pozor stáť, červená (doprávné značky, bezpečnosť na ceste) Vítanie jari (Morena - regionálna výchova)
|
IV. | Brondík v jarnom kráľovstve | Veľkonočný košíček (Veľká Noc - regionálna výchova) Deň Zeme (dážďová kvapka, triedim odpad, les) Zvedavé chrobáčiky (stromy a kríky, vtáky, hmyz)
|
V. | Brondíkove veľké srdce | Úsmev mojej mamy (Deň Matiek) Kvietok pre mamičku (od semienka k rastlinke) Patríme k sebe Vodník Hronko (živá a neživá príroda - enviromentálna výchova)
|
VI. | Zaspievaj Brondík o lete, pre všetky deti na svete | Šťastné deti planéty (MDD) Naša Zem je guľatá (dopravné prostriedky, exotické zvieratá, ideme na výlet) Horúce slniečko (Leto, nebezpečenstvo v lete) Múdre sovičky (opakovanie) |
Výkonové štandardy, ktoré sa plnia každodenne, priebežne počas celej dochádzky dieťaťa do materskej školy sú zamerané na utváranie, rozvíjanie a upevňovanie :
- kultúrnych, hygienických, stravovacích a spoločenských návykov detí,
- zručností súvisiacich s osobnou hygienou a sebaobsluhou detí pri obliekaní a vyzliekaní,
- návykov súvisiacich s bezpečným správaním sa v cestnej premávke,
- zručností v rozvíjaní hier a hrových činností podľa výberu detí,
- priateľských vzťahov detí v hrách a činnostiach podľa výberu detí.
K takýmto výkonovým štandardom patria napr. :
- Volí vhodný pozdrav vzhľadom na aktuálnu situáciu a odzdraví primerane situácii.
- Používa prosbu, poďakovanie, ospravedlnenie vzhľadom na aktuálnu situáciu.
- Rešpektuje dohodnuté pravidlá spoločensky prijateľného správania.
- Správa sa ohľaduplne k deťom i dospelým.
- Identifikuje pozitívne a negatívne ľudské vlastnosti.
- Spolupracuje v skupinovej činnosti na základe osobnostných predpokladov.
- Sústredí sa na činnosť na základe zapojenia vôľových vlastností.
- Dokončuje individuálnu alebo skupinovú činnosť.
- Vyjadruje pocity zo zážitku, vypočutej rozprávky alebo príbehu – pozitívne i negatívne.
- Reaguje spoločensky prijateľným spôsobom na aktuálne prejavy emócií – pozitívne i negatívne.
- Opíše aktuálne emócie.
- V dialógu vie vypočuť iných ( deti i dospelých ).
- Rozlišuje vhodné a nevhodné správanie.
- Požiada o pomoc, keď si to situácia vyžaduje a poďakuje za pomoc od druhých.
- Poskytne iným pomoc.
- Obdarí druhých.
- Podelí sa o veci.
- Ocení dobré skutky.
- Presadzuje sa v hre alebo v činnosti spoločensky prijateľným spôsobom.
- Nenásilne rieši konflikt.
- Odmieta nevhodné správanie.
- Odmieta kontakt s neznámymi osobami.
- Uvedomuje si na elementárnej úrovni dôsledky svojho správania.
- Pozná na elementárnej úrovni svoje práva a splniteľné povinnosti.