Navigácia
Obsah
Materská škola, Hronská 104/15 , Heľpa
Školský vzdelávací program
HEĽPIANSKE DETI S BRONDÍKOM SPOZNÁVAJÚ SVET
(výňatok zo ŠkVP - MŠ Heľpa)
VYMEDZENIE VLASTNÝCH CIEĽOV A POSLANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Poslaním materskej školy je poskytnúť deťom predprimárne vzdelávanie premyslenou organizáciou plánovaných činností, zabezpečiť všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa v súlade s jeho individuálnymi potrebami.
V materskej škole každé dieťa rešpektujeme ako osobnosť, podľa potreby pristupujeme k deťom individuálne. Pre deti vytvárame prostredie, v ktorom sa cítia dobre a bezpečne a ktoré je tvorivé. Zaraďovaním jednotlivých aktivít rozvíjame všetky štruktúry osobnosti dieťaťa - sociálno - emocionálnu, perceptuálno - motorickú, kognitívnu, pričom prihliadame na zákonitosti vývinu detskej psychiky. Pri plnení cieľov úzko spolupracujeme s rodinou, základnou školou, základnou umeleckou školou, obcou, ochranármi prírody, CPPPP Brezno, CŠPPP Revúca a lekárom pre deti a dorast.
Materská škola, Hronská 104/15, Heľpa, uznáva a rozvíja u detí tieto hodnoty:
- zachovávanie miestnych zvykov a tradícií, vytváranie kladného vzťahu k vytvoreným hodnotám,
- utváranie počiatkov predstáv národného povedomia,
- prepojenosť MŠ a ZŠ v Heľpe pomocou uplatňovania prvkov regionálnej výchovy,
- pestovanie kladného vzťahu k prírode a ochrana prírody,
- vytváranie vhodných podmienok pre zdravý rast detí s prihliadnutím na individuálne potreby dieťaťa,
- podporovanie nadania každého dieťaťa,
- podporovanie komplexného rozvoja dieťaťa, pripravenie detí na vstup do ZŠ po všetkých stránkach,
- v spolupráci s CPPPP integrovanie deti s postihom medzi zdravú populáciu,
- rozvíjanie a podporvanie zdravého sebavedomia a sebaistoty detí, rozvíjanie a podporovanie jedinečnosti dieťaťa.
Vlastné ciele materskej školy sú vypracované na základe diskusií, hodnotení a podmienok materskej školy.
Vlastné ciele materskej školy :
- deti budú zachovávať a vytvárať si kladný vzťah k vytvoreným hodnotám k miestnym zvykom a tradíciám,
- deti budú objavovať svoj talent, rozvíjať a podporovať svoju jedinečnosť,
- deti budú chápať vzťahy v prírode, dôležitosť prírody pre zdravie človeka a aktívnym pričinením uskutočňovať pozitívne ochranárske zmeny vo svojom okolí,
- deti budú považovať šport a prirodzenú pohybovú aktivitu za súčasť svojho životného štýlu.
VLASTNÉ ZAMERANIE ŠKOLY
Materská škola je umiestnená v areáli s dostatkom zelene. Výchovno – vzdelávací proces prebieha v dvoch triedach. Poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť deťom vo veku od troch do šiestich rokov, deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou, deťom s dodatočne odloženou povinnou školskou dochádzkou.
Materská škola obohacuje výchovno – vzdelávací proces o prvky regionálnej výchovy.
Regionálna výchova v predprimárnom vzdelávaní je významným prostriedkom spoznávania regiónu s cieľom vytvárania si pozitívneho vzťahu k jeho prírodným a kultúrnym hodnotám.
Obec Heľpa, v ktorej sa naša materská škola nachádza je známa tým, že jej obyvatelia majú obdivuhodne vyvinutý vzťah ku kultúrnemu dedičstvu otcov. Tradičné kultúrne a umelecké hodnoty po predkoch sa v tejto obci nielen s úctou zachovávajú, ale tvorivým pričinením každej novej generácie sa stále zveľaďujú.
Ľudové tradície si našli svoje miesto v našej materskej škole. Preto aj našich najmenších vedieme k tomu, aby si vážili a zachovávali bohatstvo, ktoré nám zanechali predkovia.
Deti vedieme k láske a úcte k svojej rázovitej obci, v ktorej zachovávanie ľudových tradícií má svoje miesto a je známa nielen na Horehroní.
Pri organizovaní rôznych podujatí v obci aj naše deti prispievajú svojím programom – ľudovými piesňami, tancami a hrami.
Základom plnenia cieľov je prirodzené prostredie, prepojenie rodiny, materskej školy, základnej školy, obecného úradu, zážitkové učenie, citová výchova a ľudová tvorivosť vo všetkých činnostiach v materskej škole.
Východiskom plnenia cieľov sú ročné obdobia – JAR, LETO, JESEŇ, ZIMA, ľudové zvyky, tradície a sviatky roka.
Prvky regionálnej výchovy sa prelínajú všetkými vzdelávacími oblasťami. Majú veľký význam aj v mravnej a estetickej výchove a v rozvíjaní talentu vo všetkých druhoch umenia. Prvky regionálnej výchovy aplikujeme v edukačnom procese pomocou didaktických metód a organizačných foriem práce.
Zaraďovanie prvkov regionálnej výchovy prispieva k všestrannému rozvoju osobnosti dieťaťa v jeho troch základných štruktúrach : v oblasti afektívnej, kognitívnej a psychomotorickej.
Deti sa postupne zoznamujú so svojím bydliskom, jeho okolím, históriou obce, ľudovou kultúrou, spoznávaním tradičných ľudových remesiel, zoznamujú sa s ľudovou hudobnou kultúrou ( piesne, zvyky, regiónu ), vyčítanky, hádanky.
Názov nášho ŠkVP je „Heľpianske deti s Brondíkom spoznávajú svet“.
Postavu Brondíka sme si vytvorili na základe skutočnej osoby Jozefa Rusnáka – Brondu – miestneho ľudového rozprávkára, ktorý povyťahoval z pamäti všetky dávne príbehy a spisovateľ Jozef Cíger Hronský ich pozorne pospisoval v knihe Brondove rozprávky. Brondík cez rozprávky a príbehy deti prevedie všetkými vzdelávacími oblasťami a pomôže im splniť ciele našej materskej školy.
ŠkVP je zameraný aj na environmentálnu výchovu , ktorú aplikujeme v krásnej prírode a okolí materskej školy, pohyb a telesnú zdatnosť, na čo nám slúži multifunčné ihrisko, ktoré je súčasťou školského dvora.
Školský vzdelávací program je zameraný aj na predčitateľskú gramotnosť, ktorú okrem vzdelávacích aktivít v materskej škole aplikujeme v spolupráci s rodinou – návšteva Brondíka v rodine, čítanie rozprávok, príbehov zdokumentovanie rozprávok do zošita s pridaním kresieb detí a rodičov a spoločné čítanie v materskej škole.
Spolupráca s rodinou aj využitím tematického zošita, kde rodičia a deti napíšu a nakreslia na danú tému, ktorú sme preberali cez týždeň, spoločné čítanie a diskusia v materskej škole.
TÉMY a PODTÉMY
Mesiac |
Témy |
Podtémy |
IX. |
Zazvonili všetky zvonce, privítali v škôlke drobce |
Noví kamaráti Zvedaví škôlkári Kde býva Brondík
|
X. |
Dary polí, lúk a záhrad |
V babičkinej záhrade ( ovocie, zelenina ) Moja babka bylinkárka ( ľudské telo, chránime si zdravie, zdravá výživa ) |
XI. |
Jeseň prišla, vietor fúka, zlato prší do klobúka |
Počasie Farby Materiály a ich vlastnosti
Lesné a voľne žijúce zvieratá |
XII. |
V decembri sú Vianoce, izbička sa ligoce |
Mikuláš v Heľpe
Vianoce v MŠ Tešíme sa na Vianoce Prišla Zima a Vianoce
|
I. |
Nový rok nám nastal znenazdania |
Časové vzťahy Vesmír Zimné radovánky – športy Dedinka, ty moja rodná
|
II. |
Zdravie, radosť, veselie |
Slovensko Chránime si zdravie Pracovné profesie Fašiangy
|
III. |
Keď mám peknú knižku v ruke |
Kniha – môj kamarát Kniha a svet v nej Bezpečnosť na ceste
Vítanie jari – Morena
|
IV. |
Pani zima sily stráca, už je tu jar, to je krása |
Veľká noc – zvyky a obyčaje
Stromy Vtáky Hmyz |
V. |
O láske vždy spieva máj, aj Ty lásku rozdávaj |
Kvety na lúke a v záhrade Deň matiek Domáce zvieratá a mláďatá Život pri vode ( živá a neživá príroda, envir. výchova ) |
VI. |
Zaspievaj vetrík o lete, pre všetky deti na svete |
Dopravné prostriedky Ideme na výlet – exotické zvieratá Leto a jeho nebezpečenstvá Tešíme sa na prázdniny |
Výkonové štandardy, ktoré sa plnia každodenne, priebežne počas celej dochádzky dieťaťa do materskej školy: sú zamerané na utváranie, rozvíjanie a upevňovanie :
- kultúrnych, hygienických, stravovacích a spoločenských návykov detí,
- zručností súvisiacich s osobnou hygienou a sebaobsluhou detí pri obliekaní a vyzliekaní,
- návykov súvisiacich s bezpečným správaním sa v cestnej premávke,
- zručností v rozvíjaní hier a hrových činností,
- priateľských vzťahov detí v hrách a hrových činnostiach.
K takýmto výkonovým štandardom patria napr. :
- Volí vhodný pozdrav vzhľadom na aktuálnu situáciu a odzdraví primerane situácii.
- Používa prosbu, poďakovanie, ospravedlnenie vzhľadom na aktuálnu situáciu.
- Rešpektuje dohodnuté pravidlá spoločensky prijateľného správania.
- Správa sa ohľaduplne k deťom i dospelým.
- Identifikuje pozitívne a negatívne ľudské vlastnosti.
- Spolupracuje v skupinovej činnosti na základe osobnostných predpokladov.
- Sústredí sa na činnosť na základe zapojenia vôľových vlastností.
- Dokončuje individuálnu alebo skupinovú činnosť.
- Vyjadruje pocity zo zážitku, vypočutej rozprávky alebo príbehu – pozitívne i negatívne.
- Reaguje spoločensky prijateľným spôsobom na aktuálne prejavy emócií – pozitívne i negatívne.
- Opíše aktuálne emócie.
- V dialógu vie vypočuť iných ( deti i dospelých ).
- Rozlišuje vhodné a nevhodné správanie.
- Požiada o pomoc, keď si to situácia vyžaduje a poďakuje za pomoc od druhých.
- Poskytne iným pomoc.
- Obdarí druhých.
- Podelí sa o veci.
- Ocení dobré skutky.
- Presadzuje sa v hre alebo v činnosti spoločensky prijateľným spôsobom.
- Nenásilne rieši konflikt.
- Odmieta nevhodné správanie.
- Odmieta kontakt s neznámymi osobami.
- Uvedomuje si na elementárnej úrovni dôsledky svojho správania.
- Pozná na elementárnej úrovni svoje práva a splniteľné povinnosti.